Identiteitskaart (eID)

Op deze pagina vindt u alle informatie over de elektronische identiteitskaart.

  1. Laatst bijgewerkt op

1. Algemeen

De elektronische identiteitskaart (eID) is een bewijs van inschrijving van een Belg in een bevolkingsregister van een gemeente of beroepsconsulaat. Vanaf 12 jaar moet elke ingeschrevene Belg een eID bezitten.

De Kids-ID is het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen jonger dan 12 jaar.

Beide documenten zijn nodig en nuttig als identiteits- en reisdocumenten in het dagelijks leven. U kan er mee naar meer dan 50 landen reizen

Op de eID en Kids-ID kunnen elektronische functies (authenticatie en digitale handtekening) worden geactiveerd die toelaten u te identificeren op het internet en waarmee u toegang krijgt tot uw persoonsgegevens, o.m. op www.mybelgium.be

De kaart blijft geldig tot zijn vervaldatum, ook ná uw vertrek naar een ander land of bij terugkeer naar België.

Een Belg die ingeschreven is in een Belgische gemeente kan zijn identiteitskaart NIET in een consulaire post in het buitenland vernieuwen.

Voor de aanvraag van een Kids-ID (kinderen tot 12 jaar), klik hier.


2. Aanvraagprocedure in het consulaat waar u ingeschreven bent


2.1. U moet persoonlijk en enkel op afspraak naar uw consulaat komen voor de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart


De ereconsulaten zijn niet bevoegd voor deze materie. 

  • U moet geen foto meebrengen, deze wordt in het consulaat genomen. 
  • U dient vooraf geen formulier in te vullen. 
  • Uw vingerafdrukken worden tijdens de aanvraag aan het loket genomen. 
  • Gelieve uw huidige identiteitskaart mee te brengen. 
  • In geval van diefstal of verlies van de identiteitskaart moet u een proces-verbaal van de politie voorleggen. 

Om een afspraak te maken:

Indien u zich niet naar uw consulaat kan verplaatsen, stellen wij u als alternatief voor om uw aanvraag in te dienen in een Belgische gemeente. Meer informatie op de website van de FOD Buitenlandse Zaken


2.2. Kostprijs en betalingswijze 

De e-ID kost20€. 

Madrid, Alicante, Barcelona: Indien u uw eID per aangetekende post wenst te ontvangen: 20€ + 11€ = 31,00€  

Enkel Tenerife : verzending mogelijk per koeriersdienst, zie 2.3 onderaan.

 

Wijze van betaling : Op het consulaat met uw bank- of kredietkaart.

2.3. Afhaling 


3. Leveringstermijn

De productie van een eID neemt gemiddeld 3 à 4 weken in beslag.

Als u gekozen hebt om uw eID persoonlijk te komen halen op het consulaat(-generaal), dan blijft deze ter uwer beschikking voor maximum 3 maanden; daarna wordt ze vernietigd.


4. Nuttig om weten

  • Alle door de EU-lidstaten afgegeven identiteitskaarten moeten volgens de Europese reglementering de vingerafdrukken van twee (wijs)vingers bevatten.
  • De elektronische identiteitskaart heeft een geldigheidsduur van 10 jaar (voor personen tussen de 18 en 75 jaar), 30 jaar (voor personen ouder dan 75 jaar) en 6 jaar (voor kinderen tussen 12 en 18 jaar).
  • De identiteitskaart  behoudt zijn geldigheid na een verhuis naar het ambtsgebied van een ander consulaat(-generaal) of bij terugkeer naar België.

Brochure "Welkom in Spanje"

"Welkom in Spanje" is een brochure gericht aan landgenoten die naar Spanje komen.


Meer consulaire informatie

Algemene teksten over consulaire diensten voor Belgen in het buitenland vindt u op de website van de FOD Buitenlandse Zaken