Identiteitskaart (eID)

  1. Laatst bijgewerkt op

U moet ingeschreven zijn in het consulair bevolkingsregister van een Belgisch beroepsconsulaat om een eID te kunnen aanvragen of vernieuwen en dit kan enkel op afspraak.

Als u nog in een Belgische gemeente bent ingeschreven, kunt u uw eID enkel vernieuwen in België.

Voor het maken van een afspraak klikt u op de link van het beroepsconsulaat waarbij u bent ingeschreven:

1. Algemeen

 De Belgische beroepsconsulaten geven elektronische identiteitskaarten af aan bij hun ingeschreven Belgen:

Deze eID en Kids-ID bezitten talrijke voordelen:

  • Handig formaat: ze heeft de grootte van een bankkaart
  • Laat toe te reizen naar meer dan 50 landen (meer informatie hierover vindt u op de website van de FOD Binnenlandse Zaken)
  • Minder duur dan een paspoort: € 20 voor een eID, € 10 voor een Kids-ID
  • Blijft geldig in geval van verhuis naar een ander beroepconsulaat, van of naar België
  • Laat bepaalde beveiligde handelingen op internet toe als de certificaten geactiveerd zijn

Alle door de EU-lidstaten afgegeven identiteitskaarten moeten volgens de Europese reglementering sinds midden 2021 de vingerafdrukken van 2 wijsvingers bevatten.

Voor een elektronische identiteitskaart (eID) moet u daarom persoonlijk en op afspraak naar uw beroepsconsulaat komen. Dit geldt ook voor uw kind van 6 jaar of ouder voor de Kids-ID.

De geldigheidsduur is afhankelijk van de leeftijd die u heeft op het moment van de aanvraag. De eID heeft een geldigheidsduur van:

  • 10 jaar voor personen tussen de 18 en 75 jaar,
  • 30 jaar voor personen ouder dan 75 jaar en
  • 6 jaar voor kinderen tussen 12 en 18 jaar.

De eID verliest haar geldigheid als ze verloren of gestolen wordt gemeld, als de foto niet meer op de houder gelijkt, of indien ze na augustus 2008 werd verkregen bij een Belgische gemeente en de houder zijn vertrek naar het buitenland niet heeft gemeld.

Het aanmaken van een eID duurt gemiddeld 3 tot 4 weken.

2. Aanvraagprocedure

Het aanvragen of vernieuwen van een eID moet persoonlijk en dit kan enkel op afspraak in het beroepsconsulaat waar u ingeschreven bent. De ereconsulaten zijn niet bevoegd voor deze materie.

Voor het maken van een afspraak klikt u op het beroepsconsulaat waarbij u bent ingeschreven:

Praktische informatie voor uw afspraak

  • U hoeft geen foto mee te brengen; deze wordt ter plaatse genomen.
  • U hoeft vooraf geen formulier in te vullen.
  • Vingerafdrukken worden tijdens uw aanvraag aan het loket genomen.
  • Breng uw huidige identiteitskaart mee bij een vernieuwing.
  • Betaling gebeurt ter plaatse via bankkaart: kostprijs € 20
    Als u ervoor kiest om het document op te laten sturen, zijn de verzendkosten voor uw rekening; zie 3.2 onderaan.
  • Bij verlies of diefstal van uw huidige identiteitskaart, gelieve een proces-verbaal van de politie voor te leggen.
  • Bij adreswijziging,  neem een recente kopie van uw inschrijving in de Spaanse gemeente mee (volante de empadronamiento of kortweg padrón).

3. Afhaling of verzending van uw eID

3.1. Persoonlijk op afspraak

Zodra het beroepsconsulaat uw eID en PUK-code heeft ontvangen, wordt u per e-mail of eventueel telefonisch op de hoogte gebracht. U dient vervolgens een afspraak te maken om uw eID persoonlijk op te halen en te activeren.

Indien u ervoor kiest uw eID persoonlijk op te halen bij het beroepsconsulaat, blijft deze maximaal 3 maanden beschikbaar. Na deze periode wordt de identiteitskaart vernietigd.

Voor het maken van een afspraak klikt u op het beroepsconsulaat waarbij u bent ingeschreven:

3.2. Verzending per koeriersdienst

U kunt ervoor kiezen om uw eID (en PUK-code) per koerier te laten bezorgen. De documenten kunnen worden afgeleverd op uw thuisadres of een ander adres in Spanje. Geef het gewenste adres door bij uw aanvraag.

Beroepsconsulaat

Verzendingskosten

Te Betalen

Consulaat-generaal te Madrid *

€ 12 (eID € 6+ PUK code € 6)

Bij uw aanvraag

Conulaat te Alicante *

€ 14 (eID € 7+ PUK code  € 7)

Bij uw aanvraag

Consulaat te Barcelona *

€ 12 (eID € 6+ PUK code € 6)

Biju w aanvraag

Consulaat te Santa Cruz de Tenerife **

€ 8,50 (enkel eID)

Bij ontvangst

* Om veiligheidsredenen worden uw eID en PUK-code in twee afzonderlijke zendingen verstuurd.

** Voor  Santa Cruz de Tenerife wordt u rechtstreeks gecontacteerd door de koerier zelf om plaats en uur af te spreken. Zorg ervoor dat u een gsm met een Spaans nummer bij de hand hebt. Als u afwezig of onbereikbaar bent dan wordt het document teruggestuurd naar het consulaat. Dit brengt extra kosten met zich mee!

Disclaimer: Door te kiezen voor levering via een koeriersdienst aanvaardt u de kosten en ontslaat u het beroepsconsulaat van elke aansprakelijkheid met betrekking tot de aflevering van uw document. Zodra uw document het beroepsconsulaat heeft verlaten, kan geen bezwaar worden gedaan op het beroepsconsulaat voor eventuele vertragingen, verlies, beschadiging of andere onvoorziene omstandigheden die zich tijdens het transport voordoen.

Belangrijk: Bij levering per post of koerier is de activatie van uw eID niet mogelijk.  Als uw eID niet is geactiveerd, kan u bepaalde handelingen niet uitvoeren, zoals het aanmelden op Belgische overheidswebsites of het ondertekenen van sommige notariële akten online . U kunt deze echter later laten activeren. (zie 4. Activatie eID hieronder)


4. Activatie eID

Elke Belgische burger die ingeschreven is in het consulaire bevolkingsregisters van een beroepssconsulaat kan zijn eID activeren in het beroepsconsulaat waar hij/zij ingeschreven is, in een ander beroepsconsulaat in het buitenland of in een Belgische gemeente.

De identiteitskaart en het certificaat kunnen enkel geactiveerd worden in aanwezigheid van de betrokkene. Dat betekent dat ook een eID van een minderjarige tussen 12 en 18 jaar enkel geactiveerd kan worden in aanwezigheid van die minderjarige. Voor de activatie brengt men de identiteitskaart en de brief met PUK-code mee. De activatie van de identiteitskaart en certificaat is nodig om zich te kunnen aanmelden op Belgische overheidswebsites.


5. Privacyverklaring

De privacyverklaring mbt. de verwerking van persoonsgegevens voor een identiteitskaart kan u terugvinden op de website van het FOD Binnenlandse Zaken.

 

Brochure "Welkom in Spanje"

"Welkom in Spanje" is een brochure gericht aan landgenoten die naar Spanje komen.


Meer consulaire informatie

Algemene teksten over consulaire diensten voor Belgen in het buitenland vindt u op de website van de FOD Buitenlandse Zaken